Kombardo!
Alt det praktiske
Almindelige Forretningsbetingelser
Følgende Almindelige Forretningsbetingelser er gældende for køb hos KOMBARDO EXPRESSEN.
De Almindelige Forretningsbetingelser er opdateret og gældende fra den 19. november 2024.
Disse Almindelige Forretningsbetingelser gælder for køb af rejser og befordring af passagerer med buslinjen KOMBARDO EXPRESSEN.
Alle KOMBARDO EXPRESSENs ruter køres af MOLSLINJEN A/S, Færgevej 7A, 8000 Aarhus C, CVR nr.: 17881248
3.1.1 Ved 'Passager' forstås enhver fysisk person, som befordres eller skal befordres med bus i henhold til aftale med Herning Turistfart ApS.
3.2 Ved ’Rejsegods’ forstås genstande, som befordres i tilslutning til en aftale om passagerbefordring. Rejsegods kan opdeles i 6 kategorier:
3.2.1 Ved ’Håndbagage’ forstås det Rejsegods som en Passager har i sin varetægt med ind i bussen.
3.2.2 Ved ’Bagage’ forstås det Rejsegods som en Passager har i sin varetægt i bussens lastrum, såsom en alm. Rejsekuffert på ca. 20 kg og lignende i samme størrelse.
3.2.3 Ved ”Barnevogn” forstås den eller de barnevogn(e) som en Passager medbringer i bussens lastrum.
3.2.4 Ved ’Cykel’ forstås den eller de cykel(er) som en Passager medbringer i eller udenpå bussen. El-cykler og cykelanhængere medtages ikke.
3.2.5 Ved ’Værdigenstande’ menes blandt andet penge, værdipapirer, sølv, guld, ure, juveler, smykker og kunstgenstande.
3.2.6 Ved ’Andet rejsegods’ forstås det som falder uden for definitionen i pkt. 3.2.1, 3.2.2, 3.2.3, 3.2.4 og 3.2.5.
4.1 Nærværende Almindelige Forretningsbetingelser gælder for enhver aftale om befordring med KOMBARDO EXPRESSEN, uanset om der udstedes dokument om aftalen eller ej. I tillæg hertil gælder de aktuelle befordringsbestemmelser, som kan ses på KOMBARDO EXPRESSENs hjemmeside.
4.2 Herning Turist ApS kan ikke gøres ansvarlig for tab, direkte eller indirekte, herunder tab af indtægter ud over, hvad ufravigelig lovgivning foreskriver.
4.3 Herning Turist ApS begrænser sit ansvar mest muligt i henhold til lovens regler.
4.4 Medmindre ufravigelige regler i loven hjemler andet værneting, skal alle tvister med Herning Turist ApS afgøres ved Herning Turist ApS’ hjemting.
4.5 Køb af reservation er ikke garanti for befordring, men er alene at anse som en forespørgsel om ledig kapacitet på den pågældende afgang.
4.6 Reservationer slettes automatisk, såfremt passageren ikke har checket in hos buschaufføren på den pågældende afgang inden for fristen for den pågældende billettype. Disse frister fremgår ifm. købet af billetten samt på KOMBARDO EXPRESSENs hjemmeside
4.7 Afgangstider oplyst af Herning Turist ApS anses som omtrentlige, og Herning Turist ApS garanterer således ikke for, at disse overholdes. Herning Turist ApS påtager sig ingen ansvar for uregelmæssigheder i driften, for tilslutning til tog, rutebiler og andre transportmidler.
4.8 Herning Turist ApS forbeholder sig ret til at opkræve tillægsafgift, hvis passageren stiger om bord i bussen uden betaling, eller med en forkert billettype.
4.9 Herning Turist ApS forbeholder sig ret til at forhøje billetpriser og passagerafgifter m.v. uden forudgående varsel. Dette gælder også, selvom der er lavet reservation.
4.10 Herning Turist ApS forbeholder sig ret til at opkræve et gebyr for betaling med betalingskort.
4.11 Patientrejser: KOMBARDO EXPRESSEN varetager driften og transporten for Patientrejser hos Bornholms Hospital, når du som bosiddende på Bornholm er henvist til undersøgelse eller behandling på et større hospital på Sjælland. Er du berettiget til at rejse som patient, skal din rejse bookes gennem Patientrejser hos Bornholms Hospital. Alle henvendelser vedr. ændringer, afbestilling m.m. skal dermed varetages af Patientrejser hos Bornholms Hospital. Som patientrejsende med KOMBARDO EXPRESSEN får du gratis forplejning i form af let morgenmad på udrejsen og en sandwich på hjemrejsen. Som patientrejsende, kan du være berettiget til at have en ledsager med på rejsen. Er dette tilfældet, skal din ledsagers rejse også bookes af Patientrejser på Bornholms Hospital. Er du ikke berettiget til at have en ledsager med på hospitalets anvisning, har I mulighed for selv at booke en Plus-billet hos KOMBARDO EXPRESSEN.
5.1 Der gives ikke fortrydelsesret for aftaler om personbefordring, jf. forbrugeraftalelovens § 1, stk. 4, nr. 4.
5.2 Såfremt billettypen tillader det, kan en billet ændres til en anden afgang på den samme strækning indenfor gyldighedsperioden. Eksempelvis kan en billet fra Aarhus til København ændres til en anden afgang fra Aarhus til København.
5.3 Lavpris billet er gyldig op til 1 måned fra den oprindelige rejsedato, og kan mod gebyr ændres frem til 45 minutter før det bestilte afgangstidspunkt. Lavpris billet kan ikke refunderes, hverken helt eller delvist. Der er et varierende antal Lavpris billetter til rådighed på de forskellige afgange, og Lavpris billetterne sælges efter først til mølle princippet. Herning Turist ApS forbeholder sig ret til at opkræve ekspeditionstillæg på kr. 39 for ændring af billetten. Såfremt den nye billet koster mere end den oprindelige, betales differencen. Det er ikke muligt at få udbetalt en negativ difference.
5.4 Plus-billet er gyldig op til 1 måned fra den oprindelige rejsedato og kan ændres frem til 45 minutter før det bestilte afgangstidspunkt uden gebyr. Plus-billetten kan refunderes uden gebyr. Inkluderet i Plus-billetten er der forplejning ombord på Bornholmslinjens færger i form af en let morgenmad på morgenafgange samt en sandwich på eftermiddagsafgange.5.5 Købte tillægsydelser, f.eks. ekstra bagage, særlige pladser eller transport af cykler, kan ikke refunderes. Hvis du ændrer din billet til en anden afgang med en højere pris, vil beløbet for de allerede købte tillægsydelser dog indgå som del af betalingen for den nye billet.
6.1 Herning Turist ApS er ansvarsfri for tiden før Passageren går om bord i bussen, og efter Passageren har forladt bussen.
6.2 KOMBARDO EXPRESSEN sejler med MOLSLINJEN A/S’ hurtigfærger. Under særlige forhold forbeholder Herning Turist ApS sig dog ret til uden varsel at ændre ruten og køre via Fyn.
6.3 Herning Turist ApS er i intet tilfælde ansvarlig for levende dyr, der befordres som Rejsegods.
6.4 Herning Turist ApS er ikke ansvarlig for tab af Værdigenstande.
6.5 Herning Turist ApS er alene forpligtet til at erstatte tab, som forvoldes ved, at Rejsegods går tabt eller beskadiges på grund af en hændelse under befordringen, såfremt tabet eller skaden er forvoldt ved fejl eller forsømmelse af Herning Turist ApS selv eller nogen, Herning Turist A/S svarer for.
6.6 Et sammendrag af passagernes rettigheder som følge af hændelser under befordring med Herning Turist ApS fremgår af Bilag A til disse forretningsbetingelser samt kan findes på www.kombardoexpressen.dk
6.7 Herning Turist ApS er alene forpligtet til at erstatte tab eller skade forvoldt ved forsinkelse med befordringen af Passagerer eller befordring eller udlevering af Rejsegods ved fejl eller forsømmelse af Herning Turist A/S.
6.8 Herning Turist ApS er berettiget til at lade befordringen eller en del heraf udføre af et andet busselskab. Skal en bestemt del af rejsen udføres af et andet busselskab, er Herning Turist ApS ansvarsfri for bortkomst, beskadigelse eller forsinkelse, der indtræffer under den del af rejsen, som udføres af det andet busselskab.
7.1 Cykler og andet gods, der transporteres med bussen, kan blive beskidt og få små skrammer under transporten. Transporten af disse varer sker på Passagerens ansvar, og Herning Turist ApS tager intet ansvar herfor.
8.1 For at man kan reservere eller betale en billet hos Herning Turist ApS via websitet eller appen, skal man lade sig registrere med følgende personlige oplysninger; navn, telefonnummer, postnummer og e-mail-adresse.
8.2 Hvis der efterlyses hittegods eller bestilles materiale eller lignende fra KOMBARDO EXPRESSENs hjemmeside til postal forsendelse registreres desuden: Navn, land, adresse og by.
8.3 Oplysningerne transmitteres og opbevares ikke krypteret. Som registreret hos Herning Turist ApS har man altid ret til at gøre indsigelse mod registreringen og man har ret til indsigt i hvilke oplysninger, der er registreret. Henvendelse i forbindelse hermed rettes til Herning Turist ApS via e-mail: kombardo@kombardoexpressen.dk.
8.4 Personoplysningerne registreres hos Herning Turist ApS og opbevares i op til 5 år, hvorefter oplysningerne slettes, med mindre at der efter denne periode fortsat består et aktivt kundeforhold, hvor det kan være i kundens interesse, at Herning Turist ApS har kendskab til og benytter de pågældende oplysninger, eller såfremt at kunden har givet samtykke til at oplysningerne må opbevares længere. Herning Turist ApS opbevarer ikke kundeoplysninger krypteret. Backup af indholdet på serverne inkl. evt. personoplysninger opbevares i op til 5 år, eller længere såfremt lovgivningen kræver det. Opbevaring sker hos Herning Turist ApS’ hosting- og databehandlerpartnere. Alle oplysninger er fortrolige og tilhører Herning Turist ApS.
8.5 Herning Turist ApS indsamler oplysningerne med det formål bla. at kunne:
• Sende billetreservationen til din email adresse.
• Foretage evt. efterfølgende ændringer i billetreservationen
• Sende SMS eller push-besked, bl.a. vedrørende eventuelle afgangsændringer og aflysninger.
• Levere det bestilte materiale.
• Sende efterlyst hittegods8.6 Herning Turist ApS fremsender emails med markedsføring relateret til dit køb og tilsvarende produkter i henhold til markedsføringsloven §10 stk. 2, herunder bla. emails med information om færgen og rejsen, emails med mulighed for ændring af billetten, emails med information om rabatmuligheder med turkort, samt emails om kundetilfredshed. Du kan til enhver tid afmelde disse emails fra linket i bunden af de fremsendte emails, ligesom du kan skrive til os på kombardo@kombardoexpressen.dk, hvis ikke du ønsker disse emails med oplysning af dit billetnummer og den anvendte email adresse til købet.
8.7 Herning Turist ApS foretager automatiseret behandling af kunde-, købs- og rejsedata og profilering af kunder med henblik på at kunne målrette tilbud og kommunikation bedst muligt til den enkelte kunde.
8.8 Følgende grupper af medarbejdere har adgang til de registrerede oplysninger: Administration og bogholderi. Herning Turist ApS’ servere og statistiksystemer varetages af Herning Turist ApS’ IT-leverandører og kommercielle partnere, herunder MOLSLINJEN A/S.
På www.kombardoexpressen.dk og via Kombardo Expressens app indsamler vi oplysninger om dit besøg på hjemmesiden og på appen. Det gør vi for at kunne optimere websitet og appen, og data analyseres blandt andet med henblik på målrettet markedsføring. Oplysningerne kan ikke henføres til dig som person, men alene til den computer, du har besøgt hjemmesiden fra eller den telefon/tablet du har brugt til at tilgå appen. Indsamlingen sker via cookies. Du kan læse mere om cookies i nedenstående. Du skal være opmærksom på at du ved at besøge.
9.1 Hvad er cookies, og hvordan bruges de?
Cookies er en standard teknologi som stort set alle websider bruger. En cookie er en lille tekstfil som lægges i din browsers hukommelse. Den gør blandt andet at vi kan holde styr på din billetbestilling. Derudover giver den os statistik, som vi bruger til at gøre vores webside bedre for vores brugere. De fleste browsere (fx Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, etc.) er sat til automatisk at acceptere cookies, men du har selv mulighed for at ændre indstillingerne, så cookies ikke bliver accepteret. Gør du det vil det dog betyde, at mange hjemmesider, heriblandt www.kombardoexpressen.dk, ikke vil fungere optimalt. Cookies er ikke programmer, der kører på din pc, men små tekstfiler, der sendes til og fra din computer. Cookies er således hverken spyware eller virus, og er altså ikke skadelige for din computer. I forhold til cookies skelnes der imellem cookies der forsvinder, når du lukker din browser (session cookies) og cookies der bliver gemt på din computer (blivende cookies). Blivende cookies bliver slettet efter en given periode/tidsinterval. Desuden skelnes der imellem om cookien har www.kombardoexpressen.dk som afsender (1. part cookie) eller om den er afsendt fra en af vores partnere – typisk vores mediebureau. I så fald er der tale om en 3. part cookie.9.2 Oversigt over cookies på www.kombardoexpressen.dk
- QuotedTicketsKey: er en cookie der bliver sat i forbindelse med en bestilling. Formålet med denne cookie er, at vi kan hente de priser frem, som kunden først blev tilbudt. Dette betyder, at den pris kunden fik fremvist, altid er den kunden ender med, at få når de kommer til betalingsvinduet. Cookien er en 1. part cookie og er en blivende cookie som bliver slettet efter 15 minutter.
- ARRAffinity: Bruges af Azure, som hjemmesiden bliver hostet på. Azure bruger cookien til at kunne finde ud af, om hjemmesiden skal skaleres (om der skal bruges en større maskine). Cookien er en 1. part cookie og bliver slettet så snart browseren lukkes.
- ASP.NET_SessionId, LB og AWSSELB sættes i forbindelse med betaling. De bliver slettet så snart, at browseren lukkes eller betalingen går i gennem. Cookien er en 3. parts cookie.
- Online Marketing Cookies: Kombardo Expressen benytter annoncering på internettet og her bruges cookies, så Kombardo Expressen og vores mediebureau kan tælle antal klik, besøg og effekten af at annoncere på internettet. Kombardo Expressen bruger her tekniske løsninger der hedder Adform og Google Remarketing. Denne løsning sætter en anonym cookie ved besøg på udvalgte steder på Kombardo Expressens hjemmeside, og når Kombardo Expressens annoncer på internettet bliver vist eller klikket på. Alle data der gemmes er anonyme. De Adform cookies der sættes har følgende navne og udløbstid:
- uid er en blivende cookie, der udløber efter 2 måneder.
- cid er en blivende cookie, der udløber efter 2 måneder.
- Token er en sessionspecifik cookie.
- _ga er en blivende cookie der udløber efter 2 år.
- _gid er en blivende cookie der udløber efter 24 timer.
- _gat er en blivende cookie der udløber efter 10 minutter.
- DV er en blivende cookie der udløber efter 1 dag.
- fr er en blivende cookie der udløber efter 3 måneder.
- CONTENT er en blivende cookie og bliver ikke slettet.
- NID er en blivende cookie og bliver slettet efter 1 år og 5 måneder.
- Alle Adform og Google remarketing cookies er 3. part cookies.
- Webanalyse-cookies: Til løbende at forbedre Kombardo Expressens hjemmeside indsamles en anonymiseret statistik via webanalyseværktøjet - Google Analytics. Formålet med disse cookies er at tælle antallet af besøg fra forskellige browsere eller computere. Derudover gemmer Google Analytics også cookies med oplysning om trafikkilden til et besøg, og hvordan brugeren har navigeret på www.kombardoexpressen.dk. Alle cookies som Google Analytics gemmer er anonyme og har et tilfældigt generet brugernummer. Alle Google Analytics cookies har et navn der indeholder 'UTM' og er 3. part cookies. Du kan se den fulde beskrivelse af Google Analytics cookies her (på engelsk). Du kan fravælge brugen af Google Analytics Cookies her (på engelsk).
9.3 Fravalg af cookies
Du kan vælge at fravælge cookies, men det vil dog betyde at mange hjemmesider, heriblandt www.kombardoexpressen.dk, ikke vil fungere optimalt. Hvis du ønsker at fravælge cookies kan du finde information om hvordan du gør via denne side: http://minecookies.org/cookiehandtering
9.1 Logstatistik bruges på www.kombardoexpressen.dk og betyder, at et statistiksystem opsamler information, som kan give et statistisk billede af, hvor mange besøgende et website eller en app har haft, hvor de kommer fra, på hvilken del af appen eller websitet dette forlades med mere. På www.kombardoexpressen.dk anvendes logstatistik med det formål at optimere websitet og dets funktionalitet og til at skabe øget brugervenlighed.
9.2 Herning Turist ApS og MOLSLINJEN A/S har ophavsret til alt materiale, der publiceres på hjemmesiden eller i appen.
Materialet må ikke distribueres eller reproduceres uden tilladelse. Der må frit linkes til information på hjemmesiden. Såkaldte ’dybe links’ er også tilladt, kontakt evt. kombardo@kombardoexpressen.dk for direkte links.9.3 Herning Turist A/S tager forbehold for ændringer af information og evt. fejl på hjemmesiden eller i appen. Informationen på hjemmesiden og i appen opdateres løbende, men fejl kan forekomme. Herning Turist ApS er ikke ansvarlig for direkte eller indirekte tab som følge af brug af information på hjemmesiden eller i appen. Links til tredjeparts servere er uden ansvar for Herning Turist ApS, ligesom indholdet af tredjeparts server er uden ansvar for Herning Turist ApS. Downloads af dokumenter fra KOMBARDO EXPRESSENs hjemmeside sker på brugerens eget ansvar.
9.4 Ved at benytte dette website accepterer brugeren vilkårene i dette dokument. Indholdet opdateres efter behov, for at man som bruger altid ved, hvilken information Herning Turist ApS indsamler og hvorfor. Herning Turist ApS forbeholder sig retten til når som helst at ændre, tilføje eller fjerne dele af dokumentet. Besøg derfor disse sider og kontroller om noget er blevet ændret. Hvis man fortsætter med at benytte KOMBARDO EXPRESSENs hjemmeside eller app efter ændringer er foretaget, godkender brugeren dermed ændringerne. Ved at bestille eller betale en billet via www.kombardoexpressen.dk eller via appen accepterer brugeren samtidig, at Herning Turist ApS benytter personoplysninger ifølge de oplysninger, Herning Turist A/S har givet i dette dokument. Herning Turist ApS følger persondataloven.
10.1 Hvis du vil klage over dit køb, skal du rette henvendelse til Herning Turist ApS på kombardo@kombardoexpressen.dk. Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du indgive en klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, via www.forbrug.dk
10.2 Du kan også anvende EU-kommissionens online klageportal, hvilket dog hovedsageligt vil være relevant, hvis du er forbruger med bopæl uden for Danmark. Du finder klageportalen her: http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mail adresse kombardo@kombardoexpressen.dk
10.3 Retten til at klage bortfalder efter 180 dage, da en række af de oplysninger, vi bruger til at behandle din klage, slettes efter denne periode.
Forordningen (EU) nr. 181/2011 fastsætter et minimum af rettigheder for passagerer, der rejser med bus inden for Den Europæiske Union.
Rettighederne, der minder om de rettigheder, som fly-, tog- og skibspassagerer har, omfatter bl.a.:
- Ret til ligebehandling uanset nationalitet, hvad angår priser og andre transportvilkår
- Ikke-diskriminerende behandling af handicappede og bevægelseshæmmede personer, navnlig gratis assistance i udpegede busterminaler og ombord på bussen og ret til pengeerstatning for tab af eller skade på bevægelsesmidler.
- Fyldestgørende og tilgængelige oplysninger til alle passagerer i løbet af deres rejse og adgang til generelle oplysninger om deres rettigheder i busterminalerne og på internettet
- Ret til tilbagebetaling af den fulde billetpris eller omlægning af rejsen i tilfælde af overbooking, aflysning eller forsinkelse på mere end 2 timer fra det forventede afgangstidspunkt (gælder kun ved rejser med en rejseafstand på mere end 250 km)
- Ret til erstatning svarende til 50 % af billetprisen ud over tilbagebetaling af den fulde billetpris, når busselskabet undlader at tilbyde passageren valget mellem tilbagebetaling eller omlægning (gælder i tilfælde af overbooking, aflysning eller forsinkelse på mere end 2 timer fra det forventede afgangstidspunkt for rejser med en rejseafstand på mere end 250 km)
- Ret til passende assistance (f.eks. snacks, måltider, forfriskninger og, når det er nødvendigt, indkvartering) i tilfælde af aflysning eller forsinkelse på mere end 90 minutter (gælder kun ved rejser med en rejsetid på mere end 3 timer og en rejseafstand på mere end 250 km)
- Ret til erstatning i tilfælde af trafikulykker, der medfører død, personskade, bortkomst eller beskadigelse af bagage
- En obligatorisk klageordning oprettet af busselskaberne, som de skal stille til rådighed for alle passagerer. I praksis skal du kontakte os via email på kombardo@kombardoexpressen.dk
- Oprettelse af uafhængige organer i alle EU-medlemsstater med beføjelse til at håndhæve forordningen og eventuelt pålægge bøder
Befordringsbestemmelser
Befordring med KOMBARDO EXPRESSEN finder sted efter de Almindelige Forretningsbetingelser som kan læses på www.kombardoexpressen.dk. I tillæg hertil gælder disse Befordringsbestemmelser for dit ophold i bussen.
Nærværende Befordringsbestemmelser er gældende fra den 26. marts 2018.
Den rejsende skal ved påstigning være i besiddelse af billet eller lignende gyldig rejsehjemmel. Billet købes forud for afgangen og skal opbevares under rejsen. Billetter er gyldige til den valgte afgang. Busselskabet forbeholder sig ret til at opkræve en kontrolafgift, såfremt man stiger ombord i bussen uden gyldig rejsehjemmel. Har man forlagt eller mistet sin billet, må der købes en ny. Hvis man senere afleverer den bortkomne billet, kan den sidst købte billet refunderes ved henvendelse via email til kombardo@kombardoexpressen.dk.
Rejsende med bussen er til enhver tid pligtige til at følge buschaufførens anvisninger. Beskadigelse af bussens eller færgens inventar og andres ejendele vil medføre erstatningskrav. Berusede og påvirkede personer kan nægtes befordret, selvom de er i besiddelse af gyldig billet. Børn, som rejser alene med bussen, skal være fyldt 13 år. Børn under 13 år kan køre med i følgeskab med en person på minimum 16 år. Rejsende må ikke, uden busselskabets tilladelse, tilbyde varer til salg, omdele tryksager, reklamer, vareprøver, foranstalte indsamlinger eller lignende om bord på bussen.
Førerhunde og andre servicehunde kan medbringes gratis, men derudover er det ikke tilladt at medbringe dyr i KOMBARDO EXPRESSEN. Rygning er ikke tilladt nogen steder i eller ved bussen.
Ved befordring af syge kan busselskabet forlange lægeattest, ligesom selskabet kan forlange ledsagelse af den syge under rejsen. Busselskabet påtager sig ikke at bringe af syge rejsende af og på bussen, medmindre sygdommen er opstået under rejsen.
Værdigenstande glemt om bord på KOMBARDO EXPRESSEN afleveres til Politiets Hittegodskontor.
Glemt medicin overleveres til Politiets Hittegodskontor eller til destruktion på apotek hurtigst muligt.
Andet hittegods opbevares hos MOLSLINJENs driftskontor, Færgevej 7A, 8000 Aarhus i op til syv dage, hvorefter det destrueres eller udleveres til almennyttige eller velgørende formål.
Hittegods kan efterlyses på KombardoExpressen.dk
Reklamationer vedrørende befordringen rettes til busselskabets kundeservice via email på kombardo@kombardoexpressen.dk.
Skulle der opstå en skade på personer eller rejsegods, skal du kontakte chaufføren, når bussen kommer frem til endestationen, og inden du forlader KOMBARDO EXPRESSEN. Derefter kan skaden anmeldes ved at udfylde denne formular